× بستن
بایگانی شهریور ۱۳۹۷ :: دیدنی های شهرستان شفت

۹۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

۰

زیبایی های مسیر آبشار لاس پشت لپوندان

روستاها آبشارها

زیبایی های مسیر آبشار لاس پشت لپوندان

آبشار لاس پشت لپوندان از آبشارهای بکر شهرستان شفت است که به خاطر اینکه جاده برای دسترسی ندارد کمتر شناخته شده است. منطقه ای بکر و رویایی که با صدای رودخانه زیبای مسیر ،صدای طبیعت را در گوش انسان زمزمه می کند. دیواره زیبای کوهستانی و غاری جالب هم در این منطقه قرار دارد که به خاطر محفوظ ماندن از خرابی محیط زیستی منطقه از دادن اطلاعات تکمیلی معذوریم. لازم به ذکر است که روستای لپوندان از روستاهای بزرگ و گردشگری شهرستان شفت است که در مسیر جاده سیاهمزگی قرار دارد و دارای چندین محله است. لپنوندان از لحاظ سطح تحصیلات و ورزش در سطح قابل قبولی در سطح شهرستان قرار دارد و هنوز جای پیشرفت زیادی با توسعه صنعت گردشگری دارد.

برای دیدن عکسها به ادامه مطلب بروید....

۰

خیر سنگ

روستاها مکان های زیارتی

خیر سنگ

صخره عظیم « خیر سنگ » در بالادست روستای سالک معلم در نزدیکی شالما قرار دارد. به روایتی محل عبادت معلمی به نام سالوک بن وهب بوده که در شیار غار مانند این سنگ به عبادت می پرداخت و به تعلیم افراد بومی می پرداخت. در بالای صخره دو سوراخ کوچک قرار دارند که به باور قدیمی محل سم اسب این بزرگوار به جای مانده است. البته افسانه های زیادی درباره این سنگ ساخته اند که بیشتر به باورهای بومی نزدیک است.از بالای این صخره چشم انداز زیبای روستای شالما و سالک معلم به خوبی دیده می شود. در داخل روستا هم زیارتگاهی به نام سالک معلم وجود دارد.

برای دیدن عکسها به ادامه مطلب بروید...

۰

صخره زیبای سیادرف

ییلاقات مکان های بکر

صخره زیبای سیادرف

در دل جنگل ها و ییلاقات شفت صخره های بکر و گاه دست نیافتنی وجود دارند که به به زبان بومی به این صخره ها « درف » می گویند. از جمله این صخره ها « سیادرف » یا به قولی دیگر « مین دره ئونی لاس » می باشد. از بالای این صخره دورنمایی زیبا از همه ییلاقات شفت خواهید داشت. مسیر این صخره فقط مناسب کوهنوردان و ماجراجویان و طبیعت گردان است و دسترسی به این صخره آسان نیست.پوشش گیاهی اطراف این صخره بسیار متنوع است.


.ادامه...

۰

آینده دامداری شهرستان شفت

آینده دامداری شهرستان شفت

آینده دامداری شهرستان شفت بسیار روشن نیست. از طرفی نسل جدید به خاطر مشکلات این کار و عدم استقبال خانواده ها به این شغل رقبتی ندارند و از طرف دیگر به خاطر عدم حمایت نهاد های مسئول ،آینده دامداری شهرستان در هاله ای از ابهام قرار دارد. عدم مدیریت مراتع هم باعث ضعیف شدن پوشش گیاهان مراتع شده ، به طوری که در فصل تابستان به خاطر کوچ زودرس دامداران بسیاری از ییلاقات شفت به شکل مناطق کویری در می آیند که نگارنده بارها ناظر چنین صحنه هایی بودم. عدم نظارت باعث شده که دامداران حتی در اوایل بهار که هنوز ریشه علف ها رشد نکرده ، دامها را در مراتع رها کرده که این کار در دراز مدت باعث آسیب به خودشان خواهد شد. لازم است که آموزش های لازم بیشتر به دامداران داده شود تا سطح درامد مردم شهرستان از این کار بیشتر و بیشتر شود. لازم به ذکر است که ما صاحب یکی از بهترین پنیرهای ایران ( پنیر سیاهمزگی ) هستیم که در سطح استان و کشور شهره است.

۰

خانه های سنتی دامداران ییلاقات شهرستان شفت

خانه های سنتی دامداران ییلاقات شهرستان شفت

خانه های سنتی دامداران ارتفاعات شفت دارای معماری خاص و سنتی مخصوص به خودش می باشد. این خانه ها معمولا از چوب و گل درست شده اند و با توجه به آب و هوای منطقه طراحی شده اند. این نوع معماری آنها را درمقابل بارندگی و سرمای زمستان و گرمای تابستان محافظت می کند. امروزه تعداد این خانه های سنتی روز به روز کمتر شده و در آینده ای نزدیک شاید اثری از آنها نبینیم.

۰

لیسند..!

ییلاقات گوناگون

لیسند..!

لیسند (lisand)در زبان تالشی به مجموعه چندین سنگ می گویند که روی آن نمک می ریزند تا دامها روی آن نمک لیس بزنند. بدن دامها بعد چرا هر از گاهی نیاز به نمک دارد که باید توسط دامداران روی این سنگها ریخته شود تا دامها با لیس زدن نمک بتوانند املاح مورد نیاز بدن خود را به دست بیاورند. در سراسر مناطقی که دامداری رونق دارد از این نمونه لیسند وجود دارد. این عکس هم یک نمونه آن که در ییلاق گمبو قرار داشت.